maandag 10 maart 2014

Ovale tandwielen, de eerste indrukken.

Ovaal, waarom eigenlijk?

Omdat dat efficiënter is volgens onderzoekers. Een en ander is verduidelijkt in een heel verslag:


Dit geld ook voor ligfietsers. Via een opmerking van Willem Jan Coster op mijn post over klimmen, ging ik me ook verdiepen in niet lineaire overbrengingen bij fietsers. Willem Jan heeft een Rotor RSX 4 crankstel gemonteerd in zijn Quest, en gaf aan daar behoorlijk sneller mee te kunnen klimmen. De werking van een RSX 4 is hier te zien:


of natuurlijk op de blog van Willem Jan zelf:


In het stuk staat ook beschreven dat ovaal werkt, en ook de geschiedenis, hierna een gedeelte:


Een vrij recente variant hiervan is te zien bij de rotorcranks. Hier beweegt de trapper sneller bij de trekkende beweging, dan bij de trappende (duwende) beweging. De bedoeling hiervan is, dat het been zo lang mogelijk in een positie bevindt, waarbij veel kracht kan worden gezet. Helaas is de rotorcrank vrij duur en zwaar.

Ovaal kettingwiel

De meest simpele oplossing is het ovale voorkettingwiel, waar de laatste tijd indrukwekkende prestatie's mee worden geboekt. Zo is de laatste Tour de France gewonnen door Christopher Froome en de voorlaatste door Bradley Wiggins. Beiden gebruiken het ovale voorkettingwiel van Osymetric. Bij de dames wint Marianne Vos bijna alles met de elliptische Q-ring. En met een ongestroomlijnde ligfiets met Osymetric heeft Aurélien Bonneteau een werelduurrecord gereden.
Toch is het ovale kettingwiel nog steeds niet echt doorgebroken en daar zijn diverse oorzaken voor aan te wijzen. Allereerst ziet het zwabberen van de ketting bij een ovaal kettingwiel er niet echt efficiënt uit. Daarnaast schakelt een ovaal kettingwiel wat lastiger. Ook wordt er opgewezen, dat de voeten steeds vertraagd en weer versneld worden, wat soepel ronddraaien van de trappers bemoeilijkt. Niet de minste oorzaak is waarschijnlijk, dat de grote fabrikanten dit type kettingwiel niet ondersteunen en gebruik ervan tegenwerken.
Met ovale kettingwielen zijn er ineens vele keuzemogelijkheden. Naast de optimale vorm moet ook de optimale excentriciteit (= verhouding tussen grootste en kleinste diameter) en de optimale hoek tussen crank en grootste diameter van kettingwiel worden gekozen. Dit heeft sinds 1890 geleid tot talloze varianten (zie Geschiedenis), die vrijwel allemaal zijn mislukt.
Ook marktleider Shimano heeft rond 1980 groots uitgepakt met het ovale Biopace chainwheel. Bij Biopace moest de grootste diameter worden getrapt in het bovenste en onderste dode punt (0 en 180 graden) en dat is een maximaal foute keuze geweest. Dit is dus volledig mislukt en heeft ovale kettingwielen een slechte naam bezorgd.
Bij de succesvolle kettingwielen Osymetric en Q-rings is het de bedoeling dat het kettingwiel het grootst is op de positie, waar het been de meeste arbeid verricht (110 en 290 graden van bovenste dode punt op lijn tussen heup en crankas). De benen draaien daardoor snel rond, als er weinig spierkracht is en minder snel, als er veel kracht wordt uitgeoefend.
Let op: de optimale montage van het kettingwiel is afhankelijk van de kettingloop! Dit betekent bij ligfietsen (ketting vrijwel parallel aan trapbeweging) een totaal andere positie dan bij bukfietsen (kettingloop bijna loodrecht op trapbeweging). Een optimaal gemonteerd kettingwiel is bij bukfietsen daarom het grootst op 90 - 110 graden voor de crank, bij ligfietsen op 40 - 60 graden voor de crank.

Ovaal, welke dan?

Aan de hand van dit verslag en de ervaringen van Willem Jan besloot ik ook ovalen voortandwielen te gaan proberen in de Strada.
Dan moet je gaan kiezen welke tandwielen je wilt, of in mijn geval wat er het best past bij je wensen.
Daarover staat het volgende in het stuk:
Dankzij de successen neemt het aantal verkrijgbare modellen toe:
De elliptische Q-rings zijn verkrijgbaar met de ovaliteiten 1,1 of 1,16. Deze kettingwielen zijn in iedere positie te monteren en dus makkelijk toepasbaar op iedere ligfiets. Bovendien claimt de fabrikant, dat zo het kettingwiel voor ieder individu op basis van Spin Scan Analysis in de ideale positie kan worden gemonteerd.
Q-rings schakelen makkelijker dan de Osymetric.
De Osymetric heeft een grotere ovaliteit, 1,215. Helaas kan dit kettingwiel maar via één stel gaten worden bevestigd en kan dus slechts in stappen van 72 graden worden verschoven ten opzichte van de crank. Vanwege de symmetrie van het tandwiel over 180 graden levert dit effectief een instelbaarheid in stappen van 36 graden op. Een verschuiving van 72° of drie keer 72 graden levert bij een ligfiets een redelijke instelling op.
De nieuwe Nederlandse PrOval heeft een nog grotere ovaliteit van 1,25 of 1,3. Dit kettingwiel is instelbaar via 3 stel gaten, die vlak naast elkaar liggen. Daarnaast kan er in een veelvoud van 72 graden verschoven worden (als bij Osymetric), wat vanwege de symmetrie over 180 graden ook hier effectief een instelbaarheid in stappen van 36 graden oplevert. Schakelt makkelijker dan de Osymetric
De minder bekende Ogival heeft zelfs een ovaliteit van 1,428, heeft drie stel gaten ter bevestiging en is dus iets beter verstelbaar dan de Osymetric. Daarnaast is er nog de Koreaanse Doval en de Ridea uit Singapore.
                                          De Q-rings in de Strada.
Nou wilde ik een triple, want de tandwielen moesten gemonteerd worden in de Strada, en ik gebruik al mijn versnellingen, ook voor. De keuze was toen vrij eenvoudig, de enige die een triple kon leveren was Rotor, dus werden het Q-rings. De 53-42-30 tandwielen werden vervangen door een set Q-rings in de grootte 53-40-30, en gemonteerd volgens de aanwijzingen voor ligfietsen, die ik via een reactie van een volger doorkreeg, waarvoor dank!
Dat was deze link:
Tot zover de theorie en achterliggende aanleiding, nu de praktijk!

Fietsen met ovale tandwielen.

In de eerdere postings over de tandwielen had ik al enkele reacties gehad, van mensen die er of mee al mee rijden, of dat ook aan het overwegen waren.
Onder andere velofan Richard die met O.symetric tandwielen in zijn Milan rondrijdt, en Dirk Drost die  Q-rings in de Quest gemonteerd heeft. Beiden gaven aan dat klimmen sneller gaat  en dat een hoge trapfrequentie makkelijker vol te houden is.
Ondertussen heb ik nu ongeveer 660 km met de fiets gereden met de ovale tandwielen, en klimmen gaat met dezelfde inspanning ongeveer 2 tot 3 km/u sneller! Ook het beentempo is omhoog gegaan, ook op het buitenblad rijd ik in hetzelfde verzet als voorheen ongeveer 8 tot 10 omwentelingen sneller, zodat ik nu net als op de Scott vaak hoog in de 90 of zelfs iets over de 100 in trapfrequentie rijd. Het middenblad is nu 40 in plaats van 42 tanden, en dat maakt het prima bruikbaar in de langere stukken oplopend vals plat. Waar ik ook door de hogere trapfrequentie een iets hogere snelheid kan vasthouden.
Er werd vooraf gewaarschuwd om niet "rond" te trappen, maar dat verschil merk ik niet. De tandwielen zijn ovaal, de cranks en pedalen maken nog steeds een cirkel!
Wat ik wel merk is dat het iets makkelijker accelereert, en de eerste week voelde ik ook dat er iets andere spieren ook belast werden. De  overstap naar de ronde tandwielen van de Scott ging probleemloos,  weer terug in de Strada was ook geen probleem, gewoon fietsen en je komt vooruit!
                                         Onderweg met de Scott.

Geslaagd?

Tja, daar kunnen de meningen over verdeeld zijn, oordeel zelf maar. Veel voordeel in tijd gaat het waarschijnlijk niet opleveren, want ik heb tussen de 500 en 600 hoogtemeters op mijn 72 km woon-werkroute. Als ik op die meters circa 2 km/u sneller kan, zal dat misschien samen met het makkelijker te leveren vermogen door  de hogere trapfrequentie een paar minuten opleveren. Niet spectaculair, maar mooi meegenomen, dat wel.
Voor mezelf is het makkelijker een hoog toerental aan kunnen houden ook van belang, ik vind het toch wat makkelijker fietsen bergop.
Schakelen leverde tot nu toe nog geen enkel probleem op, alles werkt nog prima en pakt alle versnellingen. Of dit snellere slijtage aan ketting en achterderailleur gaat opleveren? We gaan het zien, mijn schakelspullen zullen naar verwachting toch eerder slijten door het veelvuldig gebruik, door de vele stukken vals plat heb ik regelmatig het gevoel dat ik zowat continu zit te schakelen, enkel in de afdalende stukken rijd ik wat langer in dezelfde versnelling.

Conclusie.

Ja, ik houd deze tandwielen er voorlopig op, ze bevallen me goed, en ik ben er nu al gewend.
Of ik na de gewenningsperiode van 1 maand nog een andere tandwielpositie probeer weet ik nog niet, dat zal een beetje aan het gevoel liggen dat ik dan heb.
Tot zover!
Groeten, Adri.
 P.S. Wie dit verhaal leest wil ik even door sturen naar de laatste update: Ovaal verhaal, dat gaat over de nieuwe afstelling op de Peter de Rond manier. Hier de link:

Ovaal verhaal.

20 opmerkingen:

  1. Hoi Adri
    mooi dat het wat makkelijker rijd
    Ik ga het eerst proberen in Duitsland met het atb verzet in de Strada en als dat bevalt zou ik de triple van osymetric kunnen proberen, die heeft ook een klein tandwieltje ipv de 30 die voor mij te groot is

    groeten, andre

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Ja, dat is wel meegenomen dat makkelijker rijden!
      De kleinere tandwielen gaan je zeker bevallen, vooral omdat je toch niet zo'n racer bent. Naderhand kan je altijd nog overstappen op ovalen als je dat wilt.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  2. Mijn eerste echte vakantiefiets, een koga myata world traveller in 1987, had van die biopace tandwielen. Ik heb daar toen nooit wat van gemerkt en begrijp uit jouw verhaal dat dat principe niet goed was.

    groet,
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Paul,

      Dat staat zo in het wetenschappelijke verslag, dat moet ik dan ook maar geloven. Het komt op mij wat vreemd over, omdat de Shimano ingenieurs anders verre van gek zijn, en ook in die tijd leuke dingen ontwierpen. Ik herriner me de indexschakeling, klikschakelaars op de onderbuis, werkte perfect en was de voorloper van de remgreep geïntegreerde schakeling. Je zou toch denken dat ze zelf ook wel konden verzinnen om die tandwielen een slag verder te verdraaien om het effect dan te testen? OK, het computersimulatietijdperk was toen nog niet uitgebroken, maar ondanks dat zou je meer verwachten dan een opgave op dat gebied.
      Ik heb er zelf nooit mee gereden, wel eens aan gedacht, maar op de Dura-Ace groepen waar ik toen mee reed werden enkel ronde tandwielen geleverd.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  3. Beste Adri,

    Er blijkt ineens veel interesse voor de ovale tandwielen. Ik heb er ook last van.

    Het is een reuze interessant middel om een Strada sneller te maken. Wij Strada rijders zijn aerodynamisch beperkt, ten opzichte van Quest rijders. Ik denk dat we de winst voornamelijk op mechanisch gebied moeten pakken.

    Ik heb ter orientatie wat op internet zitten neuzen. Ik kan mij goed vinden in de theorie en het principe. Ik kom er alleen praktisch nog niet helemaal uit.

    Groet,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Jan,

      Inderdaad is er ineens een ware rage uitgebroken lijkt het wel, ik stond ook al te kijken van de vele reacties de eerste keren dat ik erover schreef. Of je op het vlakke er heel veel profijt van gaat hebben weet ik ook niet, maar als het echt wat opleverd gaan ook vele Questrijders volgen, en dan is het voordeel voor de Stradapiloten ook weer weg.
      Praktische tips kan je uit de stukken op internet halen die ik in mijn blog zette als link:

      http://www.rotorbikeusa.com/pdf/Q-Ring%20Recumbent%20instructions.pdf

      en de tekeningen daarin, ook in het wetenschappelijke stuk staan een paar schetsen hoe het dode punt is bij een VM:

      http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/pedal.html

      Vooral de beschrijving van RotorUSA was zeer volledig en duidelijk geïllustreerd, en gaf precies aan hoe het dode punt te bepalen en dan je tandwielen te monteren in de ligfiets.
      Mocht je eraan beginnen: Succes!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  4. Hoi Adri,

    Mooi en uitgebreid verslag heb je geschreven en goed om te lezen dat de Q-rings bevallen!
    @janroelse: ik heb (van mijn vorige Quest' nog een setje Q/rings liggen. Mocht je ze willen lenen om uit te kunnen proberen, laat het me dan maar even weten.

    Groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Richard,

      Bedankt, ik hoop dat het een beetje leesbaar gebleven is, het artikel was wel veel technische en vrij droge kost.
      Het iets makkelijker klimmen en accelereren bevalt goed, het hogere beentempo is ook een meevaller, spaart de knietjes en maakt het voor mij lichter om de snelheid vast te houden.
      Tof dat je zelfs je "oude" tandwielen ter gebruik wilt uitlenen!
      Merk jij trouwens verschil tussen de Q-rings en de O.symetrics?
      In het stuk staat ook dat de O.symetrics iets ovaler zijn, de PrOvals zijn nog meer ovaal, en zouden het "ideaal" van 1,3 in ovaliteit benaderen.
      Eerst deze maar eens goed inrijden, overstappen kan later nog altijd, tot nu toe bevalt het prima!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  5. Hoi Adri,

    Een heel leuk, diepgaand en pakkend artikel.
    Wat kost zoiets ? (vergeef me mijn korte reactie ;-) )


    Groetjes
    Rudolf

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rudolf,

      Bedankt! Elke reactie is prima, hoe kort ook! Ik begrijp ook je belangstelling, want sneller klimmen zal jouw zeker aanspreken met hetgeen je op de agenda hebt staan.
      De Q-rings zijn besteld in Nederland, omdat die de enigen waren die een triple gewoon op voorraad hadden. Met name de kleinste ring, de 30 tanden, want die had een BCD van 74. De midden en grootste ring waren ook in Noorwegen verkrijgbaar, die hebben de standaard BCD van 130.
      De site waar ik bestelde is:

      rosiir.com

      gevestigd in de buurt van Deventer. De kosten waren voor mij circa € 300,-- niet echt goedkoop, maar minder duur dan een RSX 4 crankstel.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  6. Hoi Adri. Dat is wel een mooie oplossing voor een probleem dat we in ons vlakke landje niet kennen. Als het dan ook nog het verhoopte resultaat geeft, is het helemaal prima. 't Is ook duidelijk dat je je huiswerk goed gemaakt hebt en weet waar je aan begon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jan,

      Inderdaad, het viel me ook 100% mee dat het zo goed werkt. Aangezien de investering moest ik me wel even "inlezen" voor ik tot aanschaf overging, de ervaringen van WillemVeloz en daarna de reacties van een paar volgers gaven al goede moed en hoop op een goede werking.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  7. Hoi Adri,

    Verschil tussen Qrings en Osymetric is dat het effect van de Osymetrics gevoelsmatig nog wat groter is. Het vroeg ook een langere tijd om er aan te wennen. Een nog grotere ovaliteit lijkt mij iets te veel van het goede worden, maar wellicht is e.e.a. ook persoonlijk.

    Groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Richard,

      Bedankt voor je antwoord, dan is dat ook weer duidelijk! Dan zal het dus wellicht kloppen dat PrOval beweerd dat hun tandwielen het meest effectief zijn, met hun ovaliteit van 1,3 of 30% zoals ze op hun site vermelden. De keuze in leverbare tandwielen is nog wat beperkt voorlopig, bij Rotor of Osymetric is meer verkrijgbaar.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Adri,

    Ik ben sinds een tijdje ook op zoek naar ovale tandwielen. Nu vraag ik me af heb jij de Q rings of de Q rings xl.

    Alvast dank voor antwoord.

    tom hospes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tom,

      Ik heb de "normale" Q- rings, om de simpele reden dat ik 3 tandwielen wilde. Als je in Nederland enkel op het vlakke rijd kan ik me voorstellen dat je genoeg hebt aan 2 ovale, dan zou je voor Q-XL kunnen kiezen. De kleinste was (nog) niet verkrijgbaar in XL uitvoering daarom gewone Q-rings voor mij, Ook O.symetric waren niet in die grote verkrijgbaar, dus ook daar geen mogelijkheid.
      Succes!

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
    2. Hallo Adri,

      heb de 54 en 40 xl besteld en de 30 normaal. Als het goed is moet dat wel willen schakelen. Nog bedankt voor je antwoord. Nu nog even tijd zoeken om de tandwielen te plaatsen. Zit namelijk in het midden van de brevettenserie en volgens de site moet je wel even wennen. Dan heb ik niet zin dat ik meteen 400 km met die tandwielen te fietsen.

      groeten tom

      Verwijderen
    3. Hallo Tom,

      Leuk dat je terug reageert! Dat moet qua schakelen geen problemen geven lijkt me. Je kan inderdaad beter even je brevettenserie afmaken aleer ze te plaatsen, ik was er zeer snel aan gewoon, maar sommigen hebben een iets langere gewenningsperiode nodig. Omdat jij QXL's gaat monteren kan je misschien beter even wachten, die zijn iets ovaler dan de gewone Q-rings.

      Groeten, Adri.

      Verwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen